Κυριακή 17 Αυγούστου 2014

Περί μάθησης

Πόσες και πόσες φορές δεν ακούσατε την έκφραση "άσε ρε, θα ξαναανακαλύψω τον τροχό"; Ας δούμε τις περιπτώσεις:
  • θέλεις να μάθεις κάτι για να συζητάς με άλλους και δεν σε νοιάζει αν το ξεχάσεις
  • θέλεις να μάθεις κάτι για να σου μείνει
Δεν έχω πολλά χρόνια στην εκπαίδευση, αλλά επιστημονικά/στατιστικώς μιλώντας κατέληξα στο εξής συμπέρασμα.

Δεν πρόκειται να μάθεις κάτι και να γίνει κτήμα σου αν δεν σε οδηγήσει η ανάγκη να το μάθεις

Συνεπώς, ναι, πολλές φορές θα χρειαστεί να ανακαλύψεις τον τροχό. Με αυτό δεν εννοώ ότι πρέπει να ξανααποδείξεις θεωρήματα (σε περίπτωση που μιλάμε για μαθηματικά). Ίσως περισσότερο στο να ξέρεις κάτι για το πώς αποδείχτηκε. Αν ο δρόμος μέχρι εδώ ήταν μεγάλος ως προς το τι έχεις μάθει, η απόδειξη από μόνη της θα είναι πολύ εύκολη. Δεν θα πάθεις τίποτα αν ανατρέξεις σε εκείνα τα μαύρα 
ακαταλαβίστικα γράμματα στο τέλος μιας μελέτης που ονομάζονται αναφορές.

Ας το δούμε διαφορετικά. Ας μαθαίνουμε κάθε γενιά κάτι νέο κάθε φορά. Ποιός μπορεί να σας πείσει ότι η αρχική γνώση, ας πούμε τρεις γενεές πίσω είναι αντικειμενική, όταν έχει αποκοπεί από το παρόν. Σας θυμίζω το παρακάτω βίντεο.



Έχω απογοητευτεί με κατά λάθος(;) συκοφάντες που διαδίδουν ή μεταδίδουν πληροφορίες που ουδεμία σχέση έχουν με το πραγματικό. Το ιντερνετ έχει γίνει πλέον το βήμα κάθε λογής μπούρδας που θέλει κάποιος να μας πασάρει ώστε να μας πείσει για τα λεγόμενά του. Μία σύγχρονη προπαγάνδα δηλαδή.



Δείτε κάτι που δημοσίευσε ένας γνωστός μου στο facebook λίγο καιρό πριν



και δείτε το πραγματικό


Πρώτα από όλα, μακριά από εμένα κάθε φιλοισραηλινή ταμπέλα. Για το εν λόγω βίντεο μου πήρε 2 λεπτά το πολύ να επιβεβαιώσω ότι είναι μπούρδα.

Ένα άλλο παράδειγμα είναι ο Λιακόπουλος και τα βιβλία του. Οι πηγές/αναφορές του είναι τα βιβλία του τα ίδια  (!!!!). Σας προκαλώ να πιάσετε συζήτηση με έναν υπέρμαχο των θέσεων του.

Ή στον αντίποδα, ο πολύ συμπαθητικός και σεβαστός Μάνος Δανέζης. Ο άνθρωπος δίνει διαλέξεις και συμμετέχει σε εκπομπές εξηγώντας το πώς αυτός αντιλαμβάνεται τον κόσμο και τεκμηριώνει κάθε λεγόμενό του με επιστημονικά παραδείγματα. Αν κάποιος που δεν έχει ιδέα από φυσική πιάσει συζήτηση μαζί σου για το τι είναι 4η διάσταση (και βέβαια γνωρίζεις κάτι για αυτήν) θα σε πιάσουν τα γέλια από τις αερολογίες του.

Είναι εδώ που ταιριάζει ότι

η ημιμάθεια είναι χειρότερη της αμάθειας

Είναι υποχρέωση όλων εμάς που η δουλειά μας έχει να κάνει με φρέσκα μυαλά που διψάνε για μάθηση να τους μάθουμε για τις αναφορές και για τον τρόπο διαβάσματος.

Για όλα τα προηγούμενα και επειδή έχω το κακό να μην καταφέρνω να δίνω στους άλλους να καταλάβουν όλα αυτά που εννοώ, το επόμενο συνοψίζει τα λεγόμενά μου


Λένε ότι το είπε ο Donny Miller. Αφήνω σε εσάς να το επαληθεύσετε.

Τρίτη 5 Αυγούστου 2014

Συστήματα ελέγχου έκδοσης (version control system)

Πριν από περίπου 10 χρόνια, ως ελεύθερος επαγγελματίας, έκανα πολλές εργασίες, μερικές ως μεταπτυχιακά. Τότε ήταν τα φόρτε μου.

Γεγονός

Ως άσχετος σε θέματα ελέγχου έκδοσης, ξεκινούσα ένα αρχείο που το είχα και κρατημένο σε φλασάκι για ασφάλεια. Κρατήστε λίγο λογαριασμό, 2 αρχεία μέχρι στιγμής. Το κυρίως αρχείο στον φάκελο που έπρεπε και το άλλο... κάπου να μην χαθεί. Το όνομα του ήταν οτιδήποτε. Ας θεωρήσουμε λοιπόν ότι η εργασία έχει τελειώσει και το σώζουμε με το όνομα "τελικό".
Φυσικά έπρεπε να στείλω το αρχείο και στον ενδιαφερόμενο. Μέχρι στιγμής τουλάχιστον 3 αρχεία. Μέσα σε δύο ημέρες έπρεπε να αλλάξω κάτι που δεν άρεζε. Μπαίνω στο "τελικό" και αλλάζω ότι πρέπει. Το ονομάζω "τελικό2" και αν θυμηθώ κρατάω αντίγραφα. Λογαριασμός μέχρι στιγμής: 6 αρχεία.
Αλλάζει κάτι ο ενδιαφερόμενος (πολύ σύνηθες) και το σώζει μόνο στο δικό του δίσκο και το ονομάζει "τελικό-τελικό". Εγώ έχω ακόμα τα παλιά οπότε μιλάμε για 7 αρχεία.

Δεν του αρέσει κάτι, μου στέλνει το δικό του αρχείο, το αλλάζω και το ονομάζω "τελικό20011980" με ημερομηνία βέβαια γιατί άρχισε ήδη ο χαμός. Σύνολο 10 αρχεία. Και αυτό συνεχίζει με 3 αρχεία κάθε φορά.

Αποτέλεσμα

Ένας φάκελος με αρχεία διαφορετικών εκδόσεων που δεν ξέρεις σε τι αρχείο έχεις τι και πολύς χρόνος χαμένος μεταξύ ανταλλαγών αρχείων και συνεννοήσεων. Αν δεν πιστεύετε πως αυτό συμβαίνει πάντα, δεν έχετε παρά να δώσετε αυτό το κείμενο σε άτομο που έχει κάνει μεταπτυχιακό ή διδακτορικό και να παρακολουθήσετε το χαμόγελο του καθώς θα διαβάζει όλα τα παραπάνω. Αν προχωρήσετε και στο να τον ρωτήσετε πώς κατάφερε να το τελειώσει, θα σας πει... μάλλον δεν θα σας πει γιατί δεν θα το θυμάται ή θα θέλει να το ξεχάσει.

Στην ουσία λοιπόν

 Τι έχω μάθει; Συστήματα ελέγχου εκδόσεων. Τι κάνουν; Αυτό που λένε. Διαχειρίζονται το αρχείο σου (ή τα αρχεία) ως προς τις μεταβολές, κρατώντας κάθε φορά τις αλλαγές που έχεις πραγματοποιήσει ώστε αν χρειαστεί, να το επαναφέρεις σε παλαιότερη έκδοση. Με άλλα λόγια, κάθε φορά που αποθηκεύσεις ένα αρχείο, κρατάει και όλες τις πληροφορίες του ίδιου αρχείου πριν την αποθήκευση. Έτσι έχεις ένα μόνο αρχείο αντί των ατελείωτων άλλων στην διαφορετική περίπτωση.
Ήμουν πολύ τυχερός που αυτό το έμαθα κάπου το 2005 και εργάστηκα πολύ ευκολότερα. Οποιαδήποτε σουίτα επεξεργασίας κειμένου (office, open office, libre office) έχει κάπου μία επιλογή για την εν λόγω δυνατότητα. Στο libre office είναι κάπως έτσι:


Εδώ και λίγο καιρό εμφανίστηκε το λεγόμενο cloud το οποίο κάνει ευκολότερη την δουλειά στο να ανταλλάσσεις αρχεία, ή ακόμα καλύτερα να μοιράζεσαι και να δουλεύεις ταυτόχρονα, μαζί βέβαια (εκ των προτέρων ενεργοποιημένη) και η διαχείριση έκδοσης.

 Δηλαδή δουλεύουν όποιοι θέλεις ταυτόχρονα το αρχείο, κρατώντας όλες τις αλλαγές που έχει κάνει ο καθένας, όταν αυτός τις κάνει. Αν δεν το έχετε δοκιμάσει, δείτε το βίντεο αυτό.
Αλλά και πάλι κάπου εκεί έξω υπήρχε κάτι καλύτερο το οποίο το έμαθα μόλις πέρυσι χάρις σε μια καταπληκτική παρέα.
 Θα σας μυήσω στον κόσμο του git. Ως ιδέα αρκετά παλιά. Με πολύ λίγα λόγια δημιουργείτε ένα σύνολο αρχείων με μια μόνο εντολή και στον ίδιο φάκελο με το αρχείο, κρυφά, βρίσκονται όλες τις ζητούμενες πληροφορίες. Έτσι δεν έχετε ούτε πολλές φορές το ίδιο αρχείο, ούτε το ίδιο αρχείο μεγαλώνει κρατώντας τις πληροφορίες μέσα του. Από μόνο του αυτό δεν κάνει τίποτα παραπάνω από τα προηγούμενα. Φανταστείτε τώρα αυτές τις αλλαγές να τις έχετε στο δίκτυο ανά πάσα στιγμή, ή ακόμα καλύτερα να ζητάτε την βοήθεια από αλλά άτομα να δουλέψουν στο αρχείο-α σας ταυτόχρονα με εσάς και εσείς να αποφασίσετε τι θα κρατήστε (ή θα ενώσετε, ή θα δημιουργήσετε διαφορετική έκδοση, ή...). Αυτά τα κάνουν πλατφόρμες όπως το github. Εκείνο... το γλυκούλι αυτοκολητάκι... στο tablet μου... που με έχετε πρήξει ότι είναι η hello kitty! Πληροφορίες για το github θα βρείτε εδώ.

Αν ήδη μπήκατε ή ψάξατε για το github θα είδατε ότι κυρίως αφορά προγραμματιστές. Λογικό, αν σκεφτείτε ότι την ιδέα αυτή την είχε όντως προγραμματιστής, ώστε να διαχειρίζεται μερικές χιλιάδες γραμμές κώδικα. Αυτό δεν σημαίνει ότι χρησιμοποιείται μόνο από αυτούς. Απλά θα σας πω ότι η παρέα μου συνεννοείται και ενημερώνει τις συναντήσεις της μέσω github. Μην διστάσετε να το χρησιμοποιήσετε. Είναι δωρεάν, έχει τεράστια κοινότητα από πίσω και το καλύτερο, έχουμε τα μέσα μιας και ένας φίλος μου δουλεύει σε αυτό.
 Σκέφτομαι να φτιάξω στα Ελληνικά οδηγό χρήσης του github για αρχάριους και μη. Εις το επανιδείν λοιπόν και καλά μπάνια.

Τρίτη 29 Ιουλίου 2014

Περί δικτυακής μάθησης

Λοιπόν, εδώ και 2 περίπου χρόνια άρχισαν να ξεφυτρώνουν στο internet ιστοσελίδες που προσφέρουν δωρεάν (ως επιλογή) μαθήματα. Θα μου πείτε και τι έγινε! Εν μέρει έχετε δίκιο. Για τους υπόλοιπους εμάς λοιπόν είναι πάρα πολύ σημαντικό. Ας δούμε τις επιλογές που είχε κάποιος να μάθει ένα συγκεκριμένο αντικείμενο.
  1. Να αγοράσεις ένα βιβλίο
    Υπέρ. Είναι έγκυρο, η γνώση είναι οργανωμένη, το κουβαλάς όπου θέλεις, φαντάζει όμορφο στην βιβλιοθήκη με τα υπόλοιπα βιβλία
    Κατά. Συνήθως είναι ακριβό (εκτός αν το κατεβάσεις από "κάπου"), τις πιο πολλές φορές χρειάζεσαι το μισό, αφού το υπόλοιπο ασχολείται με περιττά πράγματα, συνήθως είναι σε άλλη γλώσσα που δεν έχεις τελειοποιήσει ακόμα
  2. Να ψάξεις στο internet
    Υπέρ: Είναι δωρεάν, στον δρόμο προς την γνώση θα μάθεις και πολλά άλλα όπως ανθρώπους που ασχολούνται παθιασμένα με ότι ψάχνεις, πολλές φορές είναι έγκυρο (αρκεί να ψάξεις το σωστό μέρος μέσα από εκατομμύρια άλλα site), θα βρεις ότι τελευταίο κυκλοφορεί
    Κατά: Θέλει πολύ ψάξιμο (πάρα πολύ) για να βρεις κάτι έγκυρο, θέλει πολύ κόπο να το οργανώσεις (αρχεία, φάκελοι, κεφάλαια), θα ασχοληθείς με πολλά άλλα άχρηστα στην πορεία
  3. Να ρωτήσει κάποιον γνωστό
    Υπέρ: Γρήγορη γνώση, σχεδόν πάντα τζάμπα, πολλές φορές είναι σύγχρονη η γνώση
    Κατά: Δεν σου προσφέρει οργανωμένη γνώση, εκτός αν μετατραπεί σε ιδιαίτερο
  4. Να παρακολουθήσει ένα σεμινάριο
    Υπέρ: Είναι έγκυρο, είναι γρήγορο συνήθως, γνωρίζεις κόσμο που ασχολείται με αυτό το αντικείμενο και πραγματεύεται με σύγχρονη γνώση
    Κατά: Κόστος
  5. Λίγο τραβηγμένο... Να περάσεις σε μια σχολή
    Υπέρ: Θα ξαναγίνεις φοιτητής, είναι το πιο έγκυρο από τα προηγούμενα, θα γνωρίσεις κόσμο, θα έχεις 3+ χρόνια να οργανώσεις την γνώση
    Κατά: Την ίδια στιγμή, όλα τα υπέρ είναι ταυτόχρονα και κατά. Επιπλέον στην Ελλάδα μην περιμένεις και εκσυχρονισμό.
Τρόπος
Δωρεάν
Έγκυρο
Οργάνωση υλικού
Οργάνωση χρόνου
Κοινότητα
Εξελίξεις
Βιβλίο
?



Internet
?


Γνωστός
?


?
Σεμινάριο


Σχολή


eLearning

Τώρα τελευταία υπάρχει και η επιλογή του διαδικτυακού μαθήματος. Και εξηγώ.
Από γνώστες του αντικειμένου μέχρι και πολύ γνωστά Πανεπιστήμια προσφέρουν δωρεάν (στην πλειοψηφία) μαθήματα, που το μόνο που έχεις να κάνεις είναι εγγραφή στο αντίστοιχο site συνήθως με το υπάρχον email σου. Πιο αναλυτικά λοιπόν το τι θα χρειασθεί να κάνεις.
  1. Διαλέγεις ένα μάθημα-αντικείμενο που σε ενδιαφέρει
  2. Ψάχνεις σε συγκεκριμένα sites που προσφέρουν το μάθημα
  3. Κάνεις εγγραφή στο site (εάν δεν έχεις κάνει)
  4. Κάνεις εγγραφή στο μάθημα
  5. Και ξεκινάνε τα ωραία.
Το κακό είναι ότι πολλές φορές ίσως το μάθημα δεν ξεκινάει αμέσως και είναι προγραμματισμένο στο κοντινό μέλλον. Προγραμματισμένα μαθήματα ενώ σε δεσμεύουν από άποψη χρόνου και συνήθως πίεσης διαβάσματος, ταυτόχρονα για τον ίδιο λόγο σου δίνουν κίνητρο να συνεχίσεις. Άλλες φορές βέβαια το μάθημα μπορείς να το ξεκινήσεις όποτε θέλεις. Σε αυτήν την περίπτωση, συνήθως δεν σε δεσμεύει τίποτα σε ημερομηνίες ή προγραμματισμένες ετήσιες, αφού το τελειώνεις όποτε θέλεις εσύ.

Πολλά site προσφέρουν και πιστοποιήσεις, πολλές φορές δωρεάν, αλλά τις περισσότερες επί πληρωμή. Συγκριτικά με αντίστοιχα σεμινάρια όμως το κόστος τους είναι εξευτελιστικό. Στο Coursera για παράδειγμα ένα μάθημα πιστοποίησης σε εικονική-δικτυακή μάθηση 4 μαθημάτων και πρακτικής κοστίζει 200 δολάρια. Σε άλλα sites έχω δει και κόστος ανά εβδομάδα χρήσης, επίσης αρκετά φθηνά.
Οι πιστοποιήσεις υπογράφονται σίγουρα από τον διδάσκοντα αλλά πολλές φορές και από το ινστιτούτο το ίδιο. Φαντάσου λοιπόν... βεβαίωση από το Stanford... πςςςςς!!!! Βέβαια το αν χρειάζεσαι και τι θα τις κάνεις τις πιστοποιήσεις είναι δικό σου θέμα.

Και επίσης ωραίο, είναι ότι μερικά ινστιτούτα μαζί με το μάθημα προσφέρουν μονάδες φοίτησης (τα λεγόμενα credits) και σου δίνουν την δυνατότητα να πάρεις πτυχίο σχολής πλέον και όχι μόνο μαθήματος.

Ωραία όλα αυτά, αλλά στην Ελλάδα... δεν βλέπω χαΐρι. Δεν έχω βρει τίποτα αντίστοιχο να προσφέρεται, ή αν υπάρχουν, ξέρουν να κρύβονται καλά. Δεν θα ήταν φανταστικό, ιδρύματα όπως το Αριστοτέλειο ή το Μακεδονίας να προσφέρουν μαθήματα όπως ανάλυση, μίκρο, μάκρο κ.α. στο ευρύ κοινό; Μπορώ να φανταστώ γιατί δεν έχει γίνει ακόμα και ίσως μειώσω τους καθηγητές, αλλά νιώθω ότι υποχρεούνται να το πράξουν. Αυτοί έχουν το υλικό (έμψυχο και άψυχο), αλλά και το κύρος για κατι τέτοιο. Δεν μπορώ να πιστέψω ότι στο εξωτερικό έχουν περισσότερες γνώσεις και το πράττουν. Στο πλαίσιο της αξιολόγησης, πολλά τμήματα προσφέρουν στους φοιτητές το μάθημα και σε ψηφιακή μορφή (σημειώσεις, υλικό, εργασίες) άρα το ίδιο υπάρχον μάθημα, με μια μικρή βελτίωση μπορεί να προσαρμοστεί και για τον υπόλοιπο κόσμο.

Και πάμε στα σχολεία (πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια). Σκοτάδι! Αετός! Δεν θα μπω σε θέση να εξηγήσω όλα τα καλά (γιατί μόνο καλά προσφέρει στον μαθητή) αλλά μπορώ να σας διαβεβαιώσω ότι οι συνάδερφοι αρνούνται πεισματικά. Κλασική δικαιολογία; "Τώρα που τελειώνω θα ασχοληθώ με υπολογιστές; Αυτά είναι για εσάς τους νέους!". Ουδέν σχόλιο. Να 'ναι καλά βέβαια και το σχολικό δίκτυο, για να πούμε την αλήθεια, που προσφέρει υπηρεσίες (σε υποδομές της πλάκας βέβαια) διαδικτυακές όπου όποιος θέλει μπορεί να τις χρησιμοποιήσει και να προσφέρει γνώση.

Χρήσιμα links

Ανεξάρτητα site που χρησιμοποιούν μαθήματα από πανεπιστήμια
Πανεπιστήμια που προσφέρουν μαθήματα

Τετάρτη 16 Ιουλίου 2014

Περί ελεύθερου λογισμικού

Λίγη ιστορία

Το 1988 ο πατέρας μου, μου έκανε δώρο έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή που το μόνο που λειτουργούσε ήταν η γλώσσα προγραμματισμού Basic 1.0. Τέλεια! Ούτε πληρωμές, ούτε λειτουργικά, ούτε τίποτα (εντάξει είχε και μερικά παιχνίδια-άρες που έκαναν 5-20 λεπτά να φορτώσουν).

Το 1995 ήταν η σειρά μου να αγοράσω PC και να έρθω για πρώτη φορά σε επαφή με τα Windows. Πιο συγκεκριμένα βέβαια DOS ήταν το σύστημα, που αν ήθελες είχες 11 δισκέτες με τα Windows 3.1 να εγκαταστήσεις. Έκτοτε πέρασα από όλες τις εκδόσεις Windows (και την NT ως διαχειριστής δικτύου στον στρατό), όλες τις εκδόσεις MS Office, Draw, Photoshop, PowerDVD... Δεν πρόδωσα ποτέ την αυτοκρατορία του Bill Gates, ούτε των υπολοίπων. Δεν ντρέπομαι να πω μάλιστα ότι δεν πλήρωσα ούτε δραχμή για τις άδειες, αφού όλα υπήρχαν "διάσπαρτα" στο internet.



Στην ουσία

Πέρυσι το φθινόπωρο, γνώρισα υπέροχα άτομα τα οποία μου έδειξαν και έναν άλλο κόσμο. Τον κόσμο της ομάδας, της συνεργατικότητας, του μοιράσματος γνώσης. Γενικά του να δίνω. Τον κόσμο του ελεύθερου λογισμικού.

Το αστείο είναι ότι όταν από το πανεπιστήμιο τελικά μπορούσα να χρησιμοποιήσω στο PC μου τα Windows 7, Windows 8, SPSS και Mathematica, ως ξεροκέφαλος/αντιδραστικός που είμαι τότε ήταν που αποφάσισα να μπω στο τρυπάκι του open source.

Δοκίμασα τα Ubuntu... κόλησα. Δεν ζηλεύουν τίποτα από τα Windows (πέραν ίσως των παιχνιδιών με directx). Δοκίμασα open/libre office και google docs... κόλησα. Τα πρώτα μάλιστα έχουν περισσότερες δυνατότητες από τα αντίστοιχα της Microsoft. Γενικά δεν βρήκα προγράμματα που λειτουργούν για windows και δεν υπάρχουν αντίστοιχα για Linux. Και η απλή ερώτηση έρχεται εντελώς αβίαστα. Γιατί να χρησιμοποιούμε πλέον "κλειστό" λογισμικό;

Γιατί

Τι μου έχει τύχει από πέρυσι και τα έβαλα με το "κλειστό" λογισμικό;
  • Η υπηρεσία μου μου ζητάει μορφή xlsx (excel 2010) για πίνακες με στοιχεία
  • Ο καθηγητής στο πανεπιστήμιο μου ζητάει docx (word 2010) για εργασίες
  • Η πεθερά μου πρέπει να κάνει λέει εργασία σε pptx (powerpoint 2010) για την πτυχιακή της στην ΑΣΠΑΙΤΕ (δεν θέλω σχόλιο)
Τι λέτε ωρέ!!!!!!!!!!

Από πού και ως πού με υποχρεώνεις να χρησιμοποιώ αυτά τα προγράμματα; Είναι μάλιστα άλλο πράγμα να επιλέγω το πρόγραμμα και άλλο το να με υποχρεώνεις να το αγοράσω και να το λειτουργώ. Δεν υπάρχει πλέον σάλιο για έξοδα στην Ελλάδα, πόσο μάλλον να ξοδεύουμε για πράγματα που υπάρχουν τα αντίστοιχα ελεύθερα και δεν έχουν καμία (ΜΑ ΚΑΜΙΑ) διαφορά με τα πρώτα!

Τα συμβάντα πιο πάνω δεν τα έβαλα καθόλου τυχαία. Το καθένα είναι πιο συμαντικό από τα άλλα!
  • Γιατί οι δημόσιες υπηρεσίες πληρώνουν άδειες για "κλειστά" λογισμικά; Αν γίνει κάτι στραβό στο πρόγραμμα μόνο οι συγκεκριμένες εταιρείες έχουν το προνόμιο να το διορθώσουν. Το δημόσιο λοιπόν είναι δέσμιο αυτών των εταιρειών όσο το λειτουργεί!
  • Το πανεπιστήμιο που πρέπει να προάγει την γνώση και να επενδύει σε μυάλα, γιατί επενδύει σε προγράμματα που δεν ξέρουν ούτε να τα λειτουργούν;
  • Τι δουλειά έχει μια πτυχιακή σε ΑΣΠΑΙΤΕ με powerpoint αποκλειστικά;

Μελέτη

Πατήστε εδώ για να δείτε μερικούς λόγους για να ασκήσετε πίεση υπέρ του Ελεύθερου Λογισμικού στο Πανεπιστήμιο.

Όσοι δεν το ξέρατε, υπάρχει η Εταιρεία Ελεύθερου Λογισμικού (ΕΕΛ/ΛΑΚ), που προωθεί στην Ελλάδα το ελεύθερο λογισμικό. Τουλάχιστον προσπαθεί!

Σε αυτά τα site θα βρείτε ελεύθερα λογισμικά αντίστοιχα των κλειστών τους

  • site1 (χαμός)
  • site2 (πιο όμορφα)
  • site3 (το ζουμί)


Συμπέρασμα

Στην τελική φυσικά...

"περί ορέξεως... κολοκυθόπιτα"

Παρασκευή 11 Ιουλίου 2014

Εικονική Διδασκαλία

Ξεκινάω με κάτι που με έχει κερδίσει τώρα τελευταία. Αυτό είναι το λεγόμενο virtual teaching.

Ο λόγος που το έγραψα στα Αγγλικά εκτός του ότι είμαι ψώνιο και μ' αρέσει να πετάω όρους Αγγλικούς, είναι ότι στα Ελληνικά δεν υπάρχει ακριβής μετάφραση. Με τον όρο virtual teaching εννοούμε κάθε μορφή διδασκαλίας η οποία χρησιμοποιεί ψηφιακά μέσα όπως internet, video κ.α. Γι'αυτό οι όροι ψηφιακή διδασκαλία και εικονική διδασκαλία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ισοδύναμα χωρίς διάκριση.

Ως ιδέα φαντάζει φοβερή. Να μαθαίνεις δηλαδή κάτι με ψηφιακά και όχι μόνο, μέσα;
Πρώτα ας ξεκαθαρίσω κάτι που και εγώ δεν ήξερα. Είναι κοινό λάθος να νομίζουμε ότι η ψηφιακή διδασκαλία αντικαθιστά τον καθηγητή (ως φυσική μορφή). Δεν ισχύει κάτι τέτοιο κατ'ανάγκη. Υπάρχουν τρεις κύριες κατηγορίες ψηφιακής διδασκαλίας:
  1. Κλασική διδασκαλία στην τάξη (brick and mortar)
  2. Αποκλειστικά ψηφιακή εξ αποστάσεως (on-line)
  3. Μεικτή (blended)
Για την πρώτη δεν έχουμε πολλά να πούμε αφού μέχρι τώρα η διάδοση μάθησης στην Ελλάδα γίνεται αποκλειστικά μέσα σε 4 τοίχους με ότι ψηφιακά μέσα διαθέτει κάθε σχολείο.

Για την δεύτερη δεν μπορώ να μιλήσω με βεβαιότητα, αλλά φαίνεται να κερδίζει πολύ έδαφος και πολλούς υποστηρικτές. Εξάλλου το coursera, udacity, edx κ.α. δουλεύουν μόνο online χωρίς να χρειαστεί καθόλου η μεσολάβηση ενός διδάσκοντα.

Η τρίτη είναι πιστεύω η μετάβαση από τον πρώτο τρόπο στον δεύτερο και αυτή που θα απασχολήσει για πολύ καιρό τους εκπαιδευτικούς.

Θα αναλύσω τον τρίτο τρόπο, τον οποίο και χρησιμοποιώ προσωπικά (και προσπαθώ να προσηλυτίσω κόσμο σε αυτόν). Ακόμα το έχω φρέσκο, αφού μόλις πρόπερσι ασχολήθηκα πρώτη φορά, οπότε τα θυμάμαι πολύ ζωντανά...

Φάση πρώτη, η απόφαση

Το εγχείρημα είναι μεγάλο. Είναι πολύ μεγαλύτερο από όσο φαντάζεσαι. Δεν είχα προετοιμαστεί για κάτι τέτοιο. Έτσι δεν υπάρχει το "απλά θα κάνω κάτι". Σου τρώει τον χρόνο, σε ρουφάει, σε δεσμεύει αλλά στο τέλος... σε ολοκληρώνει!

Γιατί να το κάνουμε λοιπόν; Γιατί θα χρειαστεί να γίνει μία φορά! Μετά θα έχει μόνο προσθέσεις, αλλαγές ή διαγραφές. Ψιλοπράγματα σε σχέση με τον αρχικό πόνο. Σαν να απαντάς σε sms φίλων για να κανονίσετε κακία μπύρα.

Ξεκινάς λοιπόν με την ιδέα να δημιουργήσεις ένα ψηφιακό μάθημα.

Φάση δεύτερη, η κυρίως δουλειά

Θέλεις τίτλο, περιγραφή, διαχείριση (το λεγόμενο administrating) κ.α. Και σαν να μην έφταναν αυτά... να χωρίσεις περιόδους και τέλος να δημιουργείς σταθερά στην διάρκεια του μαθήματος αντικείμενα όπως

  • Multiple choices
  • Discussion
  • Quizzes
  • True falses
  • Assignments and much much more
Και το καθένα από αυτά να θέλει απίστευτη παραμετροποίηση όπως διάρκεια, βαθμολογία, κατηγορία... Όσοι ήδη κουραστήκατε να διαβάζετε κλείστε το blog και κάνετε κάτι άλλο. Οι υπόλοιποι λοιπόν που τους κέντρισα το ενδιαφέρον θα βρουν τα υπόλοιπα πολύ πιο ενδιαφέροντα. Και βέβαια δεν είναι για όλους η εικονική διδασκαλία.

Όλα τα προηγούμενα μπορεί φυσικά να τα έχεις έτοιμα μετά από πολλά χρόνια διδασκαλίας μέσα από φύλλα διδασκαλίας και σχέδια μαθήματος. Για εσένα λοιπόν είναι λίγο πιο εύκολο.

Τρίτη φάση, επιλογή πλατφόρμας

Θέλεις να έχεις δικό σου site που το πληρώνεις (ή στο διαθέτει η υπηρεσία σου), ή να χρησιμοποιήσεις έτοιμα πακέτα στο web? Και εξηγώ: Υπάρχουν 2 κατηγορίες για τις πλατφόρμες.
  • Hosting
  • Web
Στην πρώτη κατηγορία τα πράγματα αποκτούν μια επιπλέον δυσκολία αφού θα πρέπει να διαχειρίζεσαι και το ίδιο σου το site. Πέρα από το ίσως να χρειαστεί να πληρώνεις, ίσως πρέπει να μάθεις και κάτι από τα mysql, php, html, css, ftp... :( Τουλάχιστον θα γνωρίσεις κόσμο όπως διαχειριστές και χρήστες που θα σε βοηθήσουν.

Στην δεύτερη περίπτωση τα πράγματα είναι γελοία σε σχέση με την πρώτη. Όλα είναι έτοιμα από το ίδιο το πρόγραμμα.

Υπέρ-Κατά

Θα μπορούσα να φτιάξω έναν πίνακα με σύγκριση μεταξύ των δύο κατηγοριών αλλά τα πράγματα είναι πολύ απλά. Θέλεις ελευθερία κινήσεων να μπορείς να κάνεις ό,τι (μα ό,τι) θέλεις με κόστος τον χρόνο και τον κόπο σου, ή κάτι γρήγορο με κόστος τις όχι πολλές επιλογές; Με το moodle ή το blackboard ή οποιοδήποτε αντίστοιχο πρόγραμμα κάνεις παπάδες και νιώθεις πυρηνικός επιστήμονας με ειδίκευση στην κβαντική μηχανική ενώ με τα υπόλοιπα απλά παίζεις και νιώθεις ότι ποστάρεις στο facebook. Η εικόνα παρακάτω είναι από το edmondo και όχι από το facebook!


Τέταρτη, πέμπτη...

Αναβαθμίσεις, αλλαγές, επικαιροποίηση, διαγραφές συνέχεια και συνέχεια...

Γιατί;

Πολλοί θα σκεφθούν: "Γιατί τόσος κόπος;" Απλά
  • Τα κάνεις μία φορά
  • Έχεις άμεση επικοινωνία με τον μαθητή έξω από τα κλισέ facebook, τηλέφωνα, κ.α.
  • Ο μαθητής έχει την δυνατότητα να επαναλάβει όποτε του καπνίσει την ενότητα
  • Δεν χάνει μαθήματα
  • Δεν υπάρχει όριο στον αριθμό των μαθητών
  • Έχει γνώση του πού βρίσκεται
  • Το βρίσκουν ενδιαφέρον (τεχνολογία)

Τετάρτη 9 Ιουλίου 2014

Content Managment Systems ή CMS

ή ελληνιστήν Συστήματα Διαχείρησης Περιεχομένου !!!!!!!!!

Κάνω μια πολύ απλή εισαγωγή σε επόμενα post που αφορούν κάποια συγκεκριμένα CMS.

Τι είναι

Οποιοδήπτε πρόγραμμα στον υπολογιστή (και όχι μόνο, πλέον) το οποίο σου επιτρέπει να δημοσιεύσεις κάτι. Κατ' επέκταση μπορείς να διορθώσεις, να διαγράψεις, να κοινοποιήσεις κ.ο.α.φ. (και ότι άλλο φανταστείς). Με πραγματικά παραδείγματα:

  • blogs
  • facebook
  • twitter
  • moodle type
  • forums
  • wikipedia
ανήκουν όλα αυτά στο σύνολο όλων των CMS.

Γιατί αξίζει

Εφόσον δημοσιεύεις οτιδήποτε, δίνεις την ευκαιρία σε κόσμο στοχευμένο ή μη να μάθει κάτι... νέο ή παλιό.

Ποιά αξίζουν

Όλα και κανένα. Το καθένα από αυτά κάνει την δικιά του δουλειά και απευθύνεται σε συγκεκριμένο κόσμο.

Ποιο και γιατί

Θα χρησιμοποιείς:
  • Blog (Wordpress, Blogger, Tumblr... ) αν θέλεις να δημοσιεύεις κάτι σε δικό σου site και να έχεις το δικό σου αποκλειστικό κοινό σάν δημοσιογράφος ή κανένας ρήτορας!
  • Twitter αν θέλεις σαν ντελάλης να πεις κάτι και όποιος το πιάσει/διαβάσει το έπιασε!
  • Facebook αν θέλεις να κρατάς επαφή με άτομα (είδατε ότι είμαι προσεκτικός και δεν χρησιμοποιώ την λέξη φίλος!) και να κουτσομπολεύεις/εσαι
  • Forums (vBulletinNodeBB...) αν θέλεις να αμοίγονται συζητήσεις για κάτι και να μπαίνει ο οποιοσδήπτε ενδιαφέρεται να πει κάτι.
  • Moodle type (Moodle, BlackBoard, Edmondo, Schoology...) αν θέλεις να δημιουργήσεις κάτι που στόχο έχει την μάθηση με διαφορετικό υλικό σε διαφορετικές περιόδους.



Πλάκα έχει βέβαια ότι όλα τα προηγούμενα με τον έναν τρόπο ή τον άλλο, προσπαθούν να πάρουν τα δυνατά σημεία των υπολοίπων, με αποτέλεσμα όλα να μοιάζουν τελικά.

Φυσικά δεν έχω γράψει τα υπόλοιπα άπειρα ακόμα software που υπάρχουν εκεί έξω. Αυτά είναι μερικά που είναι πολύ διαδεδομένα και κάνουν καλά την δουλειά τους. Στο επόμενο post θα παρουσιάσω τα Moodle type μιας και είμαι μαθηματικός που κάνει προσπαθεί να κάνει καλά την δουλειά του

Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

Γειράσκω αεί διδασκόμενος

Γεια σας και καλώς ήρθατε.


Στο παρόν blog θα επιχειρήσω να αναλύω κάθε φορά πράγματα ή πιο συγκεκριμένα ότι έχω μάθει και μου έκανε εντύπωση στην χρήση του.

Επίσης θα προσπαθήσω να φτιάξω οδηγούς για αρχάριους με τους οποίους θα μπορείτε να πάρετε και εσείς μία γεύση για το πώς δουλεύει και αν αξίζει.

Έχω πολλά ήδη στο μυαλό μου, πράγματα που με απασχόλησαν τον τελευταίο χρόνο. Από προγράμματα CVS μέχρι CMS, php, SQL, κρυπτογραφία, και φυσικά Java και Android.

Εκτός από την SQL, το οποίο δεν είνα παρά μία εφαρμογή ή καλύτερα μία γλώσσα διαχείρησης βάσεων δεδομένων, τα υπόλοιπα ούτε ήξερα τι σημαίνουν ή περισσότερο ότι υπάρχουν.

Ξεκινώντας

Εδώ θα πρέπει να εισάγω μία παράνθεση για συστάσεις. Είμαι ένας από τους πολλούς Κώστηδες της Ελλάδας και στο επάγγελμα Μαθηματικός. Η τρέλα μου με τα μαθηματικά με οδήγησε σε μετωπική με πολλούς τομείς εκτός των ίδιων των μαθηματικών, όπως
  • προγραμματισμό
  • e-learning
  • virtual teaching
Το πρώτο το εξάσκησα διεξοδικά με Basic, Fortran, Pascal, C++ πολύυυυ παλιά και Java, Ruby μετά από μεγάαααααλο κενό.
Το δεύτερο δεν είναι παρά μία τάση, που αν με ρωτάτε την γνώμη μου, ήρθε για να μείνει σε συπμλήρωση με το 3ο.

Κολάζ

Και εκεί που φαίνεται να μην κολλάνε ότι έχω γράψε πιο πριν, ένα θα σας πω. Αν νομίζετε ότι θα ασχοληθείτε με ένα από τα προηγούμενα χωρίς να μάθετε κάτι από τα κινέζικα εκείνα πιο πάνω, αλλάξτε αμέσως ασχολία. Πηγαίνετε να δείτε κανέναν αγώνα ή να πιείτε κανέναν καφέ, αφήνωντάς με εμένα να κάνω παρέα σε αυτά.

Γιατί;

Γιατί το κάνω αυτό? Αλήθεια γιατί αξίζει κάθε λεπτό από τον πολύτιμο χρόνο σας και καλό θα είναι να υπάρχει κάπου κάποιος να μας τα δείχνει. Μακάρι (;) να υπήρχε ένα site που θα διάβαζα για αυτά και δεν θα χρειαζόταν να τα μάθω ένα ένα και πώς κολλάνε ή συμπληρώνονται μεταξύ τους

Ελπίζω να σας κρατήσω καλή συντροφιά...
Τα λέμε