Ξεκινάω με κάτι που με έχει κερδίσει τώρα τελευταία. Αυτό είναι το λεγόμενο virtual teaching.
Ο λόγος που το έγραψα στα Αγγλικά εκτός του ότι είμαι ψώνιο και μ' αρέσει να πετάω όρους Αγγλικούς, είναι ότι στα Ελληνικά δεν υπάρχει ακριβής μετάφραση. Με τον όρο virtual teaching εννοούμε κάθε μορφή διδασκαλίας η οποία χρησιμοποιεί ψηφιακά μέσα όπως internet, video κ.α. Γι'αυτό οι όροι ψηφιακή διδασκαλία και εικονική διδασκαλία μπορούν να χρησιμοποιηθούν ισοδύναμα χωρίς διάκριση.
Ως ιδέα φαντάζει φοβερή. Να μαθαίνεις δηλαδή κάτι με ψηφιακά και όχι μόνο, μέσα;
Πρώτα ας ξεκαθαρίσω κάτι που και εγώ δεν ήξερα. Είναι κοινό λάθος να νομίζουμε ότι η ψηφιακή διδασκαλία αντικαθιστά τον καθηγητή (ως φυσική μορφή). Δεν ισχύει κάτι τέτοιο κατ'ανάγκη. Υπάρχουν τρεις κύριες κατηγορίες ψηφιακής διδασκαλίας:
- Κλασική διδασκαλία στην τάξη (brick and mortar)
- Αποκλειστικά ψηφιακή εξ αποστάσεως (on-line)
- Μεικτή (blended)
Για την πρώτη δεν έχουμε πολλά να πούμε αφού μέχρι τώρα η διάδοση μάθησης στην Ελλάδα γίνεται αποκλειστικά μέσα σε 4 τοίχους με ότι ψηφιακά μέσα διαθέτει κάθε σχολείο.
Για την δεύτερη δεν μπορώ να μιλήσω με βεβαιότητα, αλλά φαίνεται να κερδίζει πολύ έδαφος και πολλούς υποστηρικτές. Εξάλλου το coursera, udacity, edx κ.α. δουλεύουν μόνο online χωρίς να χρειαστεί καθόλου η μεσολάβηση ενός διδάσκοντα.
Η τρίτη είναι πιστεύω η μετάβαση από τον πρώτο τρόπο στον δεύτερο και αυτή που θα απασχολήσει για πολύ καιρό τους εκπαιδευτικούς.
Θα αναλύσω τον τρίτο τρόπο, τον οποίο και χρησιμοποιώ προσωπικά (και προσπαθώ να προσηλυτίσω κόσμο σε αυτόν). Ακόμα το έχω φρέσκο, αφού μόλις πρόπερσι ασχολήθηκα πρώτη φορά, οπότε τα θυμάμαι πολύ ζωντανά...
Φάση πρώτη, η απόφαση
Το εγχείρημα είναι μεγάλο. Είναι πολύ μεγαλύτερο από όσο φαντάζεσαι. Δεν είχα προετοιμαστεί για κάτι τέτοιο. Έτσι δεν υπάρχει το "απλά θα κάνω κάτι". Σου τρώει τον χρόνο, σε ρουφάει, σε δεσμεύει αλλά στο τέλος... σε ολοκληρώνει!
Γιατί να το κάνουμε λοιπόν; Γιατί θα χρειαστεί να γίνει μία φορά! Μετά θα έχει μόνο προσθέσεις, αλλαγές ή διαγραφές. Ψιλοπράγματα σε σχέση με τον αρχικό πόνο. Σαν να απαντάς σε sms φίλων για να κανονίσετε κακία μπύρα.
Ξεκινάς λοιπόν με την ιδέα να δημιουργήσεις ένα ψηφιακό μάθημα.
Φάση δεύτερη, η κυρίως δουλειά
Θέλεις τίτλο, περιγραφή, διαχείριση (το λεγόμενο administrating) κ.α. Και σαν να μην έφταναν αυτά... να χωρίσεις περιόδους και τέλος να δημιουργείς σταθερά στην διάρκεια του μαθήματος αντικείμενα όπως
- Multiple choices
- Discussion
- Quizzes
- True falses
- Assignments and much much more
Και το καθένα από αυτά να θέλει απίστευτη παραμετροποίηση όπως διάρκεια, βαθμολογία, κατηγορία... Όσοι ήδη κουραστήκατε να διαβάζετε κλείστε το blog και κάνετε κάτι άλλο. Οι υπόλοιποι λοιπόν που τους κέντρισα το ενδιαφέρον θα βρουν τα υπόλοιπα πολύ πιο ενδιαφέροντα. Και βέβαια δεν είναι για όλους η εικονική διδασκαλία.
Όλα τα προηγούμενα μπορεί φυσικά να τα έχεις έτοιμα μετά από πολλά χρόνια διδασκαλίας μέσα από φύλλα διδασκαλίας και σχέδια μαθήματος. Για εσένα λοιπόν είναι λίγο πιο εύκολο.
Τρίτη φάση, επιλογή πλατφόρμας
Θέλεις να έχεις δικό σου site που το πληρώνεις (ή στο διαθέτει η υπηρεσία σου), ή να χρησιμοποιήσεις έτοιμα πακέτα στο web? Και εξηγώ: Υπάρχουν 2 κατηγορίες για τις πλατφόρμες.
- Hosting
- Web
Στην πρώτη κατηγορία τα πράγματα αποκτούν μια επιπλέον δυσκολία αφού θα πρέπει να διαχειρίζεσαι και το ίδιο σου το site. Πέρα από το ίσως να χρειαστεί να πληρώνεις, ίσως πρέπει να μάθεις και κάτι από τα mysql, php, html, css, ftp... :( Τουλάχιστον θα γνωρίσεις κόσμο όπως διαχειριστές και χρήστες που θα σε βοηθήσουν.
Στην δεύτερη περίπτωση τα πράγματα είναι γελοία σε σχέση με την πρώτη. Όλα είναι έτοιμα από το ίδιο το πρόγραμμα.
Υπέρ-Κατά
Θα μπορούσα να φτιάξω έναν πίνακα με σύγκριση μεταξύ των δύο κατηγοριών αλλά τα πράγματα είναι πολύ απλά. Θέλεις ελευθερία κινήσεων να μπορείς να κάνεις ό,τι (μα ό,τι) θέλεις με κόστος τον χρόνο και τον κόπο σου, ή κάτι γρήγορο με κόστος τις όχι πολλές επιλογές; Με το moodle ή το blackboard ή οποιοδήποτε αντίστοιχο πρόγραμμα κάνεις παπάδες και νιώθεις πυρηνικός επιστήμονας με ειδίκευση στην κβαντική μηχανική ενώ με τα υπόλοιπα απλά παίζεις και νιώθεις ότι ποστάρεις στο facebook. Η εικόνα παρακάτω είναι από το edmondo και όχι από το facebook!
Τέταρτη, πέμπτη...
Αναβαθμίσεις, αλλαγές, επικαιροποίηση, διαγραφές συνέχεια και συνέχεια...
Γιατί;
Πολλοί θα σκεφθούν: "Γιατί τόσος κόπος;" Απλά
- Τα κάνεις μία φορά
- Έχεις άμεση επικοινωνία με τον μαθητή έξω από τα κλισέ facebook, τηλέφωνα, κ.α.
- Ο μαθητής έχει την δυνατότητα να επαναλάβει όποτε του καπνίσει την ενότητα
- Δεν χάνει μαθήματα
- Δεν υπάρχει όριο στον αριθμό των μαθητών
- Έχει γνώση του πού βρίσκεται
- Το βρίσκουν ενδιαφέρον (τεχνολογία)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου